Tips op wintersport met diabetes

Tip 1: Neem een doktersverklaring mee

Een (engelstalige) doktersverklaring waarin staat dat je diabetes hebt is handig voor hulpverleners als je onverwacht naar de dokter of het ziekenhuis moet in het buitenland. Met de verklaring kun je namelijk insuline of orale medicatie verkrijgen in een apotheek in het buitenland. Ook een medicijnlijst opgesteld door de apotheek is wenselijk. Je kunt ook het Europees Medisch Paspoort meenemen met daarin je medische achtergrond en noodcontacten.

Tip 2: Bewaak de temperatuur van je diabetesbenodigdheden

Bewaar je dagelijkse diabetesspullen onderweg zo dicht mogelijk bij je lichaam zodat ze niet te koud worden. Controleer voor je vertrek tegen welke temperaturen je insulinepomp kan. Bewaar je bloedglucosemeter in ieder geval boven 10 – 15 graden. Bij lagere temperaturen kunnen bloedglucosemeters onbetrouwbare uitslagen geven. Bescherm ook je sensoren, teststrips en insuline tegen vrieskou. Er bestaan handige medicatie thermometers die een melding op je telefoon geven als je medicatie te koud of te warm wordt.

Tip 3: Houd rekening met een snellere stofwisseling

Je verbruikt meer energie tijdens de wintersport, doordat je waarschijnlijk actiever bent dan normaal. Dit kan van invloed zijn op je medicatiegebruik. Meet regelmatig je bloedglucosewaarde en raadpleeg bij twijfel je behandelend arts.

Tip 4: Neem wat te eten en drinken mee

Neem druivensuiker, een banaan en wat te drinken mee op de piste. Last van een hypo? Dan heb je een ‘noodpakketje’ bij je.

Tip 5: Ga niet alleen skiën of snowboarden

Neem een maatje mee als je de piste af gaat. Wel zo gezellig en bij eventuele problemen kan je sportgenoot je helpen. Vertel vooraf op welke signalen hij of zij moet letten van een hypo of hyper en waar je je medicatie en glucose bewaart.

Tip 6: Pas op met alcohol

Ga je na het skiën nog door naar de apres ski? Houd er rekening mee dat alcohol eerst een bloedglucosepiek geeft en daarna bloedglucose verlagend werkt. Pas dus op voor een hypo. Meer weten over diabetes en alcohol? Lees vooral het artikel ‘Diabetes en alcohol’ 

Tip 7: Wijk niet af van vaste eetpatroon

Pas op met de all-inclusive verleidingen. Het is heel fijn om alles bij de hand te hebben met all-inclusive accommodaties, maar er zit ook een keerzijde aan. Je eet vaak op tijdstippen die misschien net niet gelegen komen of enorm afwijken van je normale eetpatroon. Kies daarom voor een appartement met eigen keuken. Zo kan je ook maaltijden vooruit plannen. In de blog ‘Zorgeloze vakantie: 5 tips’ geeft fysio Rommie Dijkman uitleg hoe je vooruit plant met maaltijden.

Wat neem je mee op wintersport?

Bekijk de handige paklijst voor op vakantie.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!