Minder vrije suikers

De Voedingsrichtlijn Diabetes adviseert om producten met sterk geraffineerde granen en vrije suikers te vermijden. Deze vrije suikers zitten bijvoorbeeld in gebak, koekjes, frisdrank, sauzen of cornflakes. Ook honing en de suikers in vruchtensappen behoren tot de vrije suikers.

Deze producten verhogen je bloedglucose gevaarlijk snel. Het zijn lege calorieën. Je neemt er makkelijk veel van. Je krijgt dan minder van de goede, beschermende stoffen binnen. Bovendien neemt je gewicht toe.

Suikervrij

Als er ‘suikervrij’ op een verpakking staat, betekent dat niet dat er geen suiker in zit. Het product kan dan nog steeds maximaal 0,5 gram per 100 gram of milliliter suiker bevatten. Hetzelfde geldt voor de termen ‘zonder toegevoegde suikers, ‘ongezoet’ of ‘gezoet met zoetstoffen’. Kijk op het etiket goed naar de voedingswaarden en de ingrediëntenlijst. 

Koolhydraatbeperkte alternatieven

Gelukkig zijn er lekkere, koolhydraatarme alternatieven. Zo kan jij genieten van lekker eten zonder dat je bloedglucose omhoog schiet. Laat je inspireren door koolhydraatarme receptenboeken op en verwen jezelf met heerlijke gerechten.

Suikervervangers

In koolhydraatarme gerechten worden suikers veelal vervangen voor zoetstoffen. Onderzoek heeft uitgewezen dat je kunstmatige zoetstoffen veilig kunt gebruiken. Maar zoals bij alle voedingsmiddelen geldt: met mate! Het voordeel van zoetstoffen ten opzichte van suikers is dat het je bloedglucosewaarde niet of nauwelijks beïnvloed. Daarnaast bevatten ze weinig tot geen calorieën, in tegenstelling tot suiker. Het nadeel is dat het een sterk bewerkt product is. Let ook op welk soort zoetstof je gebruikt. Zoetstoffen waarvan de naam eindigt op ‘-ol’ kunnen diarree veroorzaken bij mensen die daar intolerant voor zijn.

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!