Suiker heeft vele schuilnamen. Hoe herken je suiker op een etiket? Wij geven 4 tips!

Er staat niet altijd duidelijk op een etiket of er suiker inzit. Hierdoor ga je er misschien soms onterecht van uit dat een product ‘suikervrij’ is. Maar suiker heeft vele schuilnamen. Hoe zorg je er dan voor dat je weet wat je eet? Wij geven 4 tips om etiketten kritisch te lezen.

  1. Herken suiker
    Suiker herkennen is nog niet zo gemakkelijk. Fabrikanten gebruiken allerlei ingenieuze namen om suiker te vermommen. Dextrose, fructose, honing (natuurlijke suikers zijn ook suikers), ahornsiroop en sacharine zijn enkele bekende namen. Maar heb je wel eens gehoord van rapadura? Of demerara? Het Diabetes Fonds heeft een lijst opgesteld van alle namen van suikerHelemaal makkelijk: een suikerspiekpas voor als je in de supermarkt staat en snel wilt weten waar je op moet letten.Wist jij overigens dat ‘geen toegevoegde suikers’ niet perse betekent dat er geen suikers inzitten? Zo kan een product ook van nature aanwezige suikers bevatten (bijvoorbeeld uit fruit) of geconcentreerd appelsap.
     
     

     

  2. Let op de volgorde
    Wist je dat je op de volgorde van ingrediënten op het etiket moet letten? Hoe verder vooraan het ingrediënt staat op de ingrediëntenlijst, hoe meer ervan in het product zit.

Een mooi voorbeeld is dit etiket:

Je ziet dat glucose-fructosestroop (kortom: suiker) als eerste staat vermeld. Dat betekent dus dat het overgrote deel van de ontbijtkoek uit suiker bestaat.

  1. Kijk naar de voedingswaarde
    Let daarnaast op de voedingswaarde van het product. Hoeveel suiker zit erin per 100 gram? Zit er bijvoorbeeld 4 gram suiker in per 100 gram? Dan betekent het dat er 1 suikerklontje inzit (1 klontje is ongeveer 4 gram).
     
  2. Let op de glycemische index
    Een product gecheckt op suiker? Let dan ook op de glycemische index en glycemische lading. De glycemische lading geeft aan hoe snel het product door het lichaam wordt omgezet in suikers. Witte pasta of aardappelen bijvoorbeeld zorgen voor een razendsnelle stijging van je bloedsuikerspiegel na het eten. Kies daarom voor producten met minder glycemische lading om je suikerspiegel stabiel te houden of op zijn minst langzaam te laten stijgen.

Wil jij graag weten hoe je met suiker mindert? Lees dan ons artikel ‘5 tips om te minderen met suiker‘.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?