Het koolhydraatarme Kerstmenu

Speciaal voor mensen met diabetes hebben we een koolhydraatarm kerstmenu samengesteld.

Voorgerecht: Makreeltimbaal met waterkers

Heerlijk, eenvoudig en erg gezond. Makreel is een vette vis en bevat omega 3 en belangrijke mineralen. De timbaal maakt het ook nog eens een lust voor het oog. Nog een pluspunt: je kunt de timbaal een dag van te voren bereiden waardoor je tijdens het Kerstdiner kunt genieten van het gezelschap. Bekijk het recept.

Bijgerecht: Paddenstoelenpepersoep

Aards en puur van smaak. Lekker om mee te beginnen of als bijgerecht. Tip: je kunt de soep ook serveren in een klein sap- of shotglaasje als amuse. Bekijk het recept.

Hoofdgerecht: Gevulde kalkoenfilet met groene asperges

Eet je graag vlees, dan is kalkoenfilet een gezonde keus met diabetes. Je kunt de filet naar eigen wens op smaak brengen door deze te vullen met kaas, (verse) kruiden en olijven. Bekijk het recept.

Vegetarisch alternatief: Gevulde paprika

Een echt feestje voor de smaakpapillen: het recept voor de gevulde paprika. De paprika kan je eigen smaak vullen met bijvoorbeeld witte bonen, kaas, tomaten en eieren. Bekijk het recept.

Nagerecht: Bessengratin

Sluit het diner af met de nasmaak van deze friszoete bessengratin. Door het gerecht kort te grillen smelten de bessen op je tong. Bekijk het recept. Liever een ander nagerecht? Neem dan een kijkje in het gratis e-book Voluit bakken zonder suiker.

Wordt dit jouw kerstmenu? Kijk voor deze en andere heerlijke recepten op de receptenpagina.

Volop genieten van het kerstdiner

Naast voeding zijn er ook andere factoren die invloed hebben op je bloedglucosespiegel, zoals stress. Des te meer reden om volop te genieten tijdens de feestdagen. Onze tips voor een zorgeloze Kerst:

  • Stel tijdig je Kerstmenu samen. Deze kan je na vandaag afstrepen van je lijstje 😉
  • Doe boodschappen aan de hand van een boodschappenlijstje. Dat maakt het makkelijker om ander lekkers te laten liggen. Lees de tips van diëtiste Harriët Verkoelen over boodschappen doen in December.
  • Meet regelmatig je bloedglucose. Tijdens de feestdagen eet je meer tussendoortjes en snacks.
  • Eet niet meer dan je nodig hebt en neem de tijd om te eten.
  • Wees niet te streng voor jezelf.
  • Voorkom stress en bestel je cadeautjes eenvoudig en op tijd online.
  • Het oog wil ook wat: maak van het kerstdiner een feestmaaltijd. Dek de tafel bijvoorbeeld extra feestelijk. En bestel je bij Hema of bol.com via onze website, dan steun je automatisch Diabetesvereniging Nederland met je aankoop.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!