Wintertijd beter voor gezondheid

Je zou het niet zeggen, maar het afschaffen van de zomertijd en het aanhouden van de wintertijd is beter voor je gezondheid. Gezondheidsnet vroeg het chronobioloog Marijke Gordijn van de Rijksuniversiteit in Groningen. Het zit zo: als je de zomertijd ook in de winter aanhoudt, dan is het in de winter pas om kwart voor 10 licht. De biologische klok verspringt dan. Later licht betekent dat mensen later in slaap (willen) vallen en ook later pas weer (willen) opstaan. Probleem hierbij is dat dit voor de meeste mensen niet haalbaar is in verband met werk. Zo ontstaat slaaptekort. Slaaptekort kan hart- en vaatklachten of diabetes type 2 in de hand werken.

Verstoorde biologische klok

De biologische klok regelt wanneer het tijd is om te slapen en wanneer het tijd is om op te staan. Dit gebeurt automatisch. Als deze klok wordt verzet, dan ontregel je dit mechanisme als het ware. Je zorgt er dan namelijk voor dat het op andere tijden licht is. Je interne klok raakt dan in de war.

Voordeel zomertijd

Is de zomertijd dan alleen maar slecht? Volgens de Britse milieudeskundige Mayer Hillman (2010) is de klok een uur vooruitzetten goed, omdat het zo langer licht blijft. Een mens krijgt daardoor langer natuurlijk zonlicht. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Een laag gehalte aan vitamine D houdt ook wel verband met een grotere kans op depressies. Vandaar dat een winterdip een veelgehoorde uitspraak is in de winter. Daarnaast zorgt voldoende zonlicht voor een lagere bloeddruk, minder botontkalking, een beter conditie en heb je minder kans op auto-immuunziektes en bepaalde soorten kankers.

Zomertijd: geleidelijk je ritme aanpassen

Als je diabetes hebt, is het erg belangrijk om zo goed mogelijk te slapen. Een slechte nacht (minder dan 6 uur) zorgt voor verstoorde bloedglucosewaarden. Voorkom slaaptekort door geleidelijk te wennen aan de nieuwe tijd. Bijvoorbeeld door vier dagen voorafgaand aan de zomertijd alvast een kwartier eerder naar bed te gaan. Drie dagen ervoor een half uur en twee dagen ervoor drie kwartier. Zo is de overgang minder groot als je tijdens de zomertijd een uur vroeger naar bed moet en daarmee voorkom je slaaptekort.

(Bron: Gezondheidsnet)

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!