1. Bouw de beweging op

Als je een tijdje niet hebt gesport, begin dan niet meteen op je oude niveau. De kans op blessures is dan groot. Je lichaam zal weer moeten wennen aan het sporten. Dus geef je spieren en conditie de tijd om weer op het oude niveau te komen door stapje voor stapje langer en intensiever te bewegen.

2. Neem de tijd voor herstel

Geef je lichaam de tijd om te herstellen en plan een aantal rustdagen tussen je sportmomenten in en slaap voldoende. Je kunt er ook voor kiezen om eerst een sport te doen die minder belastend is voor je lijf, zoals yoga of zwemmen, voordat je gaat hardlopen of fietsen.

3. Werk toe naar kleine doelen

Begin klein als je weer gaat sporten. Als je meteen drie keer in de week gaat bewegen, is de kans groot dat je na een paar weken afhaakt. Door eerst eens per week te sporten en dat verder uit te bouwen, zul je zien dat je makkelijker in het ritme komt, het langer volhoudt en beweging zo een onderdeel wordt van je leefstijl.

4. Kies een leuke sport

Zoek een vorm van beweging die bij je past, of dat nu bij een vereniging is of thuis. Vind je het bijvoorbeeld fijn om buiten te zijn, ga dan niet naar de sportschool om te fitnessen maar kies voor bootcamp, fietsen of lopen. Een sport waar je steeds beter in wordt, maakt bewegen ook leuker. Denk aan steeds beter serveren bij tennis of steeds langere afstanden fietsen.

Leestip: vraag één van onze gratis e-books aan met leuke wandel- en fietsroutes.

5. Doe het niet alleen

Om gemotiveerd te blijven, kan een sportmaatje helpen. Dat kan een kennis of familielid zijn, iemand van de sportvereniging of plaats een oproep op het diabetestrefpunt. Samen sporten is leuker en je zult minder snel geneigd zijn een training over te slaan. Sporten met een personal trainer of buurtsportcoach kan ook helpen om sporten leuker te maken en ervoor zorgen dat je vooruitgang boekt.

Klaar voor de start?

Begin jij met sporten en heb je nog iets nodig, zoals sportkleding of hardloopschoenen? Bestel ze dan bij één van onze partners. In ieder artikel plaatsen we enkele linkjes naar relevante producten bij onze partners. Zo maken we het jou makkelijker en steunen we Diabetesvereniging Nederland. Van iedere aankoop wordt er automatisch een donatie gedaan aan Diabetesvereniging Nederland. Zo help jij mensen met diabetes en dat kost jou niks extra.

Misschien interesseert dit je ook?

Darmbehandeling voor mensen die eenmaal daags insuline gebruiken

Heb je diabetes type 2 en gebruik je eenmaal daags insuline? Dan kan je meedoen aan wetenschappelijk onderzoek van Amsterdam UMC naar een alternatief voor insuline.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!