Wat is conditie?

Je conditie bestaat uit meerdere factoren: uithoudingsvermogen, kracht, coördinatie, snelheid en lenigheid. Als je start met bewegen of bijvoorbeeld wilt gaan hardlopen, richt je je tijdens een training vooral op je uithoudingsvermogen, kracht en coördinatie. Fysiotherapeut Kevin vertelt hierover het volgende: ‘Zodra we weten welk sportniveau iemand heeft, kunnen we beginnen met conditie opbouwen. Wat ik mijn cliënten altijd laat doen is ervaren wat een hoge en lage hartslag tijdens inspanning inhoudt.’ Weet voordat je gaat beginnen met (meer) sporten wat inspanning doet met je diabetes.

Verschillende oefeningen

We beginnen met een lage hartslag (rustig tempo) op een hometrainer. Daarna gaan we wat sneller fietsen, en zal je zien dat de hartslag omhoog gaat en ook de ademhaling zwaarder wordt. Als je een beginner bent met conditie opbouwen zou ik 8 minuten fietsen aanraden. Na het fietsen volgt het roeien op een roeitrainer. Bij fietsen gebruik je vooral je benen, bij roeien komen daar ook nog de armen bij. Dit maakt roeien net wat intensiever. We eindigen op de loopband. Op de loopband is het de bedoeling dat er stevig gewandeld wordt.’

Thuis sporten

Volgens Kevin kun je bovenstaande oefeningen ook thuis doen, al plaatst hij er wel een kanttekening bij: ‘Als je sport onder begeleiding word je net wat meer uitgedaagd dan thuis. Als ik zie dat een cliënt het zwaar heeft tijdens een oefening, probeer ik diegene altijd nog even aan te sporen om door te gaan, voordat iemand het opgeeft. Je moet wel een hele goede wilskracht en zelfdiscipline hebben om jezelf ook te kunnen pushen op die manier.’

Conditie opbouwen

Het advies van de fysiotherapeut is om minimaal twee keer per week (onder begeleiding) te sporten als je je conditie wilt opbouwen. Na verloop van tijd kun je de frequentie en intensiteit uitbreiden. Het voordeel van sporten onder begeleiding is dat iemand anders je uitdaagt en stimuleert om het beste uit jezelf te halen. Daarnaast raadt Kevin aan om iedere dag thuis minstens 30 minuten te bewegen. Dit kan fietsen zijn, maar ook wandelen. Wat je ook doet, bedenk dat tijdens inspanning een hypo op de loer kan liggen. Met een goede voorbereiding kun je veel voorkomen.

Let ook op voeding

Tot slot geeft Kevin nog een laatste tip: ‘Leefstijlverbetering bestaat voor 70% uit voeding en voor 30% uit beweging. Vergeet dus zeker niet om ook goed op je voeding te letten.’

Klaar om te gaan sporten?

Begin jij met sporten en heb je nog iets nodig, zoals sportkleding of hardloopschoenen? Bestel ze dan bij één van onze partners. In ieder artikel plaatsen we enkele linkjes naar relevante producten bij onze partners. Zo maken we het jou makkelijker en steunen we Diabetesvereniging Nederland

Misschien interesseert dit je ook?

Darmbehandeling voor mensen die eenmaal daags insuline gebruiken

Heb je diabetes type 2 en gebruik je eenmaal daags insuline? Dan kan je meedoen aan wetenschappelijk onderzoek van Amsterdam UMC naar een alternatief voor insuline.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!