Volgens fysio Kevin is het, het allerbelangrijkste om eerst te weten hoe je er zelf tegenaan kijkt. Wat hoop je te bereiken? Is je doel realistisch? En bovenal: hoe bouw je conditie op met het niveau dat je nu hebt?

Conditie bestaat overigens uit meerdere factoren: uithoudingsvermogen, kracht, coördinatie, snelheid en lenigheid. In de training wordt er het meest ingespeeld op het uithoudingsvermogen, de kracht en coördinatie van de patiënt/cliënt.

Kevin: ‘Zodra we weten welk sportniveau iemand heeft, kunnen we beginnen met conditie opbouwen. Wat ik mijn cliënten altijd laat doen is ervaren wat een hoge en lage hartslag tijdens inspanning inhoudt. We beginnen met een lage hartslag (rustig tempo) op een hometrainer. Daarna gaan we wat sneller fietsen, en zal je zien dat de hartslag omhoog gaat en ook de ademhaling zwaarder wordt. Als je een beginner bent met conditie opbouwen zou ik 8 minuten fietsen aanraden’.

‘Na het fietsen volgt het roeien op een roeitrainer. Bij fietsen gebruik je vooral je benen, bij roeien komen daar ook nog de armen bij. Dit maakt roeien net wat intensiever. We eindigen op de loopband. Op de loopband is het de bedoeling dat er stevig gewandeld wordt’.

Thuis sporten

Volgens Kevin kun je bovenstaande oefeningen ook thuis doen, al plaatst hij er wel een kanttekening bij: ‘Als je sport onder begeleiding word je net wat meer uitgedaagd dan thuis. Als ik zie dat een cliënt het zwaar heeft tijdens een oefening, probeer ik diegene altijd nog even aan te sporen om door te gaan, voordat iemand het opgeeft. Je moet wel een hele goede wilskracht en zelfdiscipline hebben om jezelf ook te kunnen pushen op die manier’. Weten wat je thuis kunt doen? Lees dan het artikel 5 x thuis sporten.

Conditie opbouwen

Het advies van de fysiotherapeut is om minimaal twee keer per week (onder begeleiding) te sporten. Dit vooral omdat iemand anders je uitdaagt en stimuleert om het beste uit jezelf te halen. Daarnaast raadt Kevin aan om iedere dag thuis minstens 30 minuten te bewegen. Dit kan fietsen zijn, maar ook wandelen. Een tip van de sluier: ‘Leefstijlverbetering bestaat voor 70% uit voeding en voor 30% uit beweging. Vergeet dus zeker niet om ook goed op je voeding te letten’.

Meer artikelen lezen vol goede tips? Of ben je benieuwd naar wie Kevin Bekhof eigenlijk is? Lees het kennismakingsinterview met de fysiotherapeut.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?