Doe wat je leuk vindt

Uiteraard is in eerste instantie belangrijk dat je de sport leuk vindt, anders gaat het niet werken. Dat is uiteraard voor iedereen verschillend. Je kunt in je oriëntatie denken aan de volgende sporten:

  • De meest geschikte vormen van bewegen zijn duursporten, zoals wandelen, fietsen en zwemmen. Daarbij kun je zelf goed doseren tot hoever je wilt en kunt gaan.
  • Teamsporten zoals hockey, volleybal, voetbal, korfbal, handbal en waterpolo zijn leuk als je graag met anderen sport.
  • Heb je de beschikking over je eigen tijd? Dan zijn tennis, golf of roeien misschien wat voor jou.
  • Heb je last van je voeten? Dan kun je kiezen voor fietsen of zwemmen.

Sporten die minder geschikt zijn

Minder geschikt zijn sporten waarbij een hypo tot gevaarlijke situaties kan leiden (lees hier hoe je de symptomen van een hypo herkent). Denk aan parachutespringen, (diepzee)duiken, bergbeklimmen. Ook zwemmen, kanoën of roeien zonder anderen in de buurt is niet zonder risico.

Kortom: bewegen helpt en is goed voor je. Kies een manier van sport of inspanning die het beste bij je past, dan houd je het het langste vol. Wil je je vooruitgang bijhouden? Meet dan bijvoorbeeld regelmatig je buikvet en spiermassa of houd bij hoeveel je beweegt met een sporthorloge (affiliate) of stappenteller. Zo weet je waar je grenzen liggen en kun je die misschien wel verleggen.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!