Soms is het weer in de herfst en winter zo guur, dat je liever je huis niet uitkomt. Ook onverwachte wendingen, zoals de maatregelen rondom het Corona virus momenteel, steken soms de kop op. De gedachte ‘ach, ik kan wel een keertje sporten overslaan’ plopt daarbij misschien wel op. Wil je weerstand bieden aan dit soort gedachtes? Dan heeft fysiotherapeut Kevin Bekhof een aantal sportieve tips voor je, om jezelf binnenshuis in het zweet te werken. Want zo zegt Kevin: ‘zie je huis als oefenterrein’.

Tip 1: Gebruik de trap als stepoefening
Stap een traptrede op en af, herhaal dit totdat je de trap van boven naar beneden hebt gehad. Wil je het zwaarder maken? Sla dan een trede over en maak zo een lichte uitvalpas. Gebruik voor evenwichtsondersteuning de trapleuning.

Zijn stepoefeningen op de trap een stapje te ver? In onze webshop vind je ook een fietstrainer die je kunt gebruiken terwijl je op een stoel zit. Je maakt dan ronddraaiende beweging net als op een fiets, maar dan zittend.

Tip 2: Neem (zware) gebruiksvoorwerpen als gewicht
Til bijvoorbeeld een stoel van de ene kant van de kamer naar de andere. Of sjouw deze naar boven en naar beneden toe. Je kunt ook tassen vullen met gewicht, denk aan flesjes met water. De flesjes water kunnen op zichzelf ook als gewichtjes dienen. Til ze boven je hoofd en herhaal dat totdat je armen beginnen te verzuren.

Tip 3: Doe stabiliteitsoefeningen met een stoel
Een stoel is een heel handig middel om je stabiliteit te testen of versterken. Ga op een been staan en houd de stoel naast of voor je vast voor evenwicht. Lukt dit goed? Probeer het dan eens zonder stoel. Appeltje eitje? Pak dan het been dat van de grond is vast met de hand aan dezelfde kant.

Moeite met stabiliteit vinden? Kijk dan ook eens naar de Twist & Shape Lichaamstrainer die te koop is in onze webshop. Dit apparaat biedt een stabiele basis doordat je je vasthoudt aan de handgrepen. 

Tip 4: Doe squats met een stoel of de bank
Ga voor een stoel staan met je rug naar de stoel gericht. Maak een zitbeweging naar achteren toe, maar zorg ervoor dat je billen het zitvlak net niet raken. Kom weer omhoog en herhaal dit tien keer. Doe er daarna nog 2 keer 10 sets.

Tip 5: Loop door het huis om conditie op te bouwen 
Plan bewust een moment in om vaker te bewegen. Je kunt bijvoorbeeld een paar keer heen en weer door het huis lopen of een aantal keren van boven naar beneden wandelen. Een stap verder gaan? Jog op een rustig tempo via de trap naar boven. Wandel rustig weer naar beneden. Herhaal dit een aantal keer totdat je wat zwaarder gaat ademen.

Wil je precies weten hoe je je conditie opbouwt? In de blog Hoe bouw je conditie op? legt fysio Kevin uit wat hier allemaal bij komt kijken. Heb jij nog een goede tip om thuis te sporten? Deel deze tip dan op onze Facebookpagina!

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!