Geen vlees eten als basis voor gezond leven 

Een vegetarisch voedingspatroon kan een goede basis zijn voor gezond leven en afvallen. Vegetarisch eten betekent dat je geen vlees, vis of gevogelte verwerkt in je maaltijden. Dierlijke producten, zoals eieren en zuivel, zijn wel onderdeel van een vegetarisch dieet. Geen vlees eten kan helpen bij de behandeling van diabetes type 2. Dat komt door verschillende factoren:   

  • Vegetarische gerechten bestaan vaak vooral uit groente, volkorenproducten en peulvruchten, die veel vezels bevatten. Door vezels neemt het lichaam koolhydraten langzaam op en blijft je bloedglucosewaarde stabieler. 
  • Een vegetarisch dieet bevat meer onverzadigde vetten en verlaagt de bloeddruk. Mensen met diabetes hebben meer kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten zijn goed voor je hart en bloedvaten.
  • Verander je van dieet, zoals naar een vegetarisch dieet, dan val je misschien wel af. Dat is gunstig. Overgewicht vergroot de kans op diabetes type 2 en de kans op complicaties bij diabetes

Aandachtspunten bij een vegetarisch dieet 

Ben je van plan om helemaal geen vlees meer te eten, let dan op het volgende: 

  • Voldoende ijzer. Je lichaam neemt minder goed ijzer op uit plantaardige producten, zoals spinazie en volkoren graanproducten, dan uit dierlijke producten. Hier merk je mogelijk weinig van als je voldoende groente en fruit eet. Daarin zit vitamine C, wat je lichaam weer helpt om beter ijzer op te nemen. 
  • Voldoende vitamine B12. Vitamine B12 zit vooral in dierlijke producten. Je hebt deze vitamine nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Je haalt de vitamine ook uit zuivelproducten en kaas.  
  • Kies de juiste vleesvervanger. Vleesvervangers kunnen veel koolhydraten, toegevoegd zout en suiker bevatten. Kies daarom vleesvervangers op basis van ei, peulvruchten, soja, noten, pitten, groente, ongeraffineerde graanproducten of zuivel. Dan krijg je ook voldoende vitaminen en ijzer binnen. Kijk ook eens naar alternatieven, zoals tofu, vis of peulvruchten. 

Meer weten over een vegetarisch of ander type voedingspatroon? Bekijk het e-book met de nieuwe voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes

Toch vlees eten? Let dan op bewerkt en rood vlees

Vlees helemaal schrappen uit je voeding hoeft niet. Het bevat immers nuttige voedingsstoffen, zoals B-vitamines en ijzer. Let er wel op welk vlees je eet. Te veel bewerkt vlees en rood vlees eten verhoogt het risico op bijvoorbeeld een beroerte, kanker en hart- en vaatziekten. Mensen met diabetes die te veel bewerkt en rood vlees eten hebben bovendien meer kans op complicaties. Rood vlees is vlees van rund, varken, schaap en geit. Bewerkt vlees zijn vleeswaren zoals worst, ham en paté, maar ook hamburgers. Bewerkt vlees bevat vaak veel verzadigd vet en zout. Het Voedingscentrum adviseert 3 tot 4 keer per week vlees eten en maximaal 300 gram rood vlees per week. Dit geldt voor mannen en vrouwen. 

We zijn benieuwd naar je feedback

Help ons de website te verbeteren door drie vragen te beantwoorden. Het kost je nog geen twee minuten.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!