Leefstijl betreft niet alleen voeding maar ook bewegen, slapen, stressreductie/ontspannen, alcohol en roken. Ik zal het hier echter alleen over voeding hebben.

Zo ga je te werk als je voornemen met voeding te maken heeft:

  • Bepaal eerst je doel. Gaat het om een goede gezondheid, stabielere bloedsuikers, minder diabetesmedicijnen of ook om afvallen? Neem een notitieboek en beschrijf je huidige situatie.
  • Verdiep je eerst in de theorie en zorg dat je vooral weet wat je wel mag eten. Maak aantekeningen met onder andere ideeën en recepten die jou aanspreken. 
  • Ga na waar jouw valkuilen liggen en bedenk er van tevoren oplossingen voor. Noteer ze.
  • Mocht het een keer niet goed gegaan zijn, accepteer dit dan. Zie dit niet als een mislukking maar accepteer het als een leermoment en bedenk hoe je dit een volgende keer anders kunt doen. Noteer dit.

Doelen kunnen zijn:

  • Goede gezondheid
    Het is altijd een goed idee om te schakelen naar natuurlijke, onbewerkte voeding. Doe dat in stapjes want je wil niet meteen alles weggooien. Gooi wel weg wat je zelden gebruikt, ook al is er niet veel uit het potje.
  • Minder diabetesmedicijnen
    Hoef je niet af te vallen maar wil je minder medicijnen gebruiken (in overleg met je behandelaar), dan verlaag je de behoefte aan diabetesmedicijnen. Dit doe je door minder koolhydraten te eten, de bloedsuiker blijft dan vanzelf lager. Let in eerste instantie vooral op de bloedsuikers overdag. Let in mindere mate op de nuchtere bloedsuiker omdat die pas later daalt. De bloedsuikers van overdag en de nacht hebben meer invloed op het HbA1c (gemiddelde) dan alleen de nuchtere bloedsuiker. Let daarom meer op het HbA1c.
  • Afvallen
    Zou je ook graag wat aan je gewicht willen doen, dan is mijn advies om nog steeds juist de natuurlijke en onbewerkte vetten te eten, dus roomboter en volle producten, in combinatie met minder koolhydraten. 

    Om af te vallen is het van belang om de koolhydraten goed te verlagen. Alleen op die manier kunnen je spieren lichaamsvet verbranden. Als je lichaam minderkoolhydraten/suikers krijgt om te verbranden dan ga je meer lichaamsvet verbranden om daar je energie uit te halen. Je krijgt minder honger en kunt dan kleinere porties gaan eten. Je eet dan in totaliteit minder en dat scheelt kcal. 

Een vrolijk, succesvol en sprankelend 2020 gewenst!

Harriet Verkoelen
Diëtist en diabetesexpert, schreef 4 boeken over koolhydraatbeperkte voeding waaronder: ‘Diabetes overwinnen’ en ‘Afvallen met de wet van Harriet’. 

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!