Kies ontstekingsremmende voeding, rijk aan antioxidanten

Ontstekingsremmende voeding zoals vitamine C, E, bétacaroteen en lycopeen, beschermen je lichaam tegen de schadelijke invloed van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen in je lichaam die kunnen zorgen voor allerlei kleine ontstekingen, waar je zo niets van merkt maar die wel constant een beroep doen op je weerstand. Terwijl je de capaciteit van je weerstand eigenlijk wilt bewaren voor als er een virus of andere infectie langskomt. Antioxidanten uit voeding heeft de voorkeur boven antioxidanten uit supplementen. Wanneer je supplementen slikt is de kans op overdosering namelijk aanwezig.

Verbeter je weerstand met voeding in 4 stappen:

  1. Geef groente en fruit de hoofdrol
    Voedingsmiddelen met het hoogste gehalte aan verschillende antioxidanten zijn groente en fruit. Tomaten zitten vol met het antioxidant lycopeen, aubergines bevatten veel anthocyanen en
    wortels staan bol van de bétacaroteen. Zorg elke dag voor minimaal 250 gram groente.
  2. Kies puur en onbewerkt
    Onbewerkte en weinig bewerkte voedingsmiddelen, zoals volkoren granen, noten, olijfolie en vette vis, leveren een optimale mix van voedingsstoffen. Je eet ze liefst zo puur mogelijk omdat er dan nauwelijks voedingsstoffen, zoals antioxidanten, verloren zijn gegaan door de bewerking. Vermijd sterk bewerkte voeding. Die herken je aan lange ingrediëntenlijsten en een zeer lange houdbaarheid. Voedingsmiddelen zoals zakjes soep, kant-en-klare aardappelsalades en frikandellen hebben nog maar weinig met het oorspronkelijke product gemeen.
  3. Ga voor vezels
    Micro-organismen als bacteriën en schimmels die in je darmen leven spelen een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Je
    moet ze dus gunstig stemmen. Dat doe je door vezelrijk te eten, want daar houden ze van. Veel vezels vind je in plantaardige voedingsmiddelen zoals groente en fruit, noten, zaden, volkoren granen
    en peulvruchten.
  4. Beken kleur
    Wist je dat antioxidanten vaak de natuurlijke kleurstoffen in je voeding zijn? Zo zorgt bétacaroteen voor een oranje kleur en lycopeen voor rood. Als je varieert in kleur op je bord, krijg je dus een goede mix aan verschillende antioxidanten binnen.

Tip: gebruik verse kruiden

Verse kruiden staan bol van de antioxidanten. Peterselie, bieslook, munt, koriander, gebruik er lekker veel van. Strooi het rijkelijk over warme schotels of salades. Of maak er met een lekkere olie en wat noten een ‘pesto’ van.

Inspiratie nodig?

Kookboeken kunnen je helpen bij het aanleren van een gezond eetpatroon. Laat je inspireren door heerlijke, gezonde recepten en verhoog je weerstand.

Onze tips: Puur genieten en toch gezond en slank met heerlijke, pure gerechten met veel groenten. Of Hartstikke Mediterraan, gebaseerd op de mediterraanse keuken met veel groentes, regelmatig vis en noten en een beetje vlees.

We zijn benieuwd naar je feedback

Help ons de website te verbeteren door drie vragen te beantwoorden. Het kost je nog geen twee minuten.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!