Een gym waar instructeurs kennis hebben van diabetes? Ontdek de 38 sportscholen.

Sporten is goed voor je humeur en gezondheid. De Gezondheidsraad adviseert in zijn Beweegrichtlijnen 2017 om ten minste 150 minuten per week matig tot intensief te bewegen. Als je diabetes hebt kan het sporten voor wat extra hobbels op de weg zorgen. Zo moet je letten op je bloedglucosewaardes, moet je rekening houden met je glucosewaarden voor, tijdens en na het sporten en/of zorgen dat je geen hypo krijgt tijdens het sporten (gebeurt alleen als je insuline of sulfonylureumderivaten gebruikt). Lees meer over waar je alert op moet zijn tijdens het sporten als je diabetes hebt.

Sportscholen met verstand van diabetes
Net als ieder ander wil je gewoon lekker sporten en genieten van de inspanning die je levert. Zit je helemaal in het moment? Dan kan het voorkomen dat je even je diabetes ‘uit het oog verliest’. Misschien denk je voor je training een goede bloedglucosewaarde te hebben, maar blijkt dat door je trainingsintensiteit achteraf toch te laag te zijn. Op zo’n moment is het fijn om kundige instructeurs om je heen te hebben die precies weten hoe ze om moeten gaan met mensen met diabetes. Dat geeft een veilig gevoel.

Diabetesvereniging Nederland heeft alle sportscholen waar mensen werken die verstand van zaken hebben als het op diabetes aankomt, op een rijtje gezet. Elke genoemde sportschool heeft het keurmerk ‘Oog voor Diabetes’. Dit houdt in dat alle medewerkers een cursus krijgen over diabetes. Intussen zijn er al 38 met het oormerk, en dat aantal zal waarschijnlijk alleen maar groeien. Onder het kopje ‘Bewegen met oog voor diabetes’ op dvn.nl vind je alle 38 aangesloten gyms.

Train jij toevallig bij één van de aangesloten sportscholen, laat ons dan weten wat je van deze sportschool vindt onder dit bericht op Facebook.

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!