6 maaltijden per dag is niet nodig

Het is nog niet zo lang dat er voedingsadviezen gegeven worden waarbij we 6 keer op een dag iets moeten eten. De eerste schijf van vijf stamt uit 1953. Ik durf wel te zeggen dat het echt niet voor iedereen nodig is om 6 keer per dag te eten en als je een te hoog gewicht hebt dan kan dat best wat minder.

Intermittent fasting

Bij intermittent fasting, deels vasten, eet je een aantal uren op een dag niet. Dat kan variëren van bijvoorbeeld 12, 14 of 16 uur achtereen niet eten. Dat kan al best wat doen voor je gewicht. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 4 keer per jaar langer te vasten. Een verlengde vasten periode heet prologned fasting. Je eet dan 40 of 48 uur niet.

De voordelen van vasten

Als je vast dan dalen je bloedsuikers. Dat is fijn. Meestal na zo’n 4 uur maar bij diabetes kan het ook wel eens veel langer duren. Ook ga je vocht verliezen, dat is fijn als je een verhoogde bloeddruk hebt maar ook als je last hebt van een harde opgeblazen buik. Als je vaak koolhydraten eet kan je zelfs 2-3 liter extra vocht vast houden. Na enige tijd kan je in vetverbranding komen, dit heet ketose, wat onze natuurlijke, duurzame energiemodus is in plaats van suikerverbranding. Je lichaam gebruikt dan ketonen als brandstof in plaats van glucose. Omdat je vet verbrand in plaats van glucose blijft je bloedsuikerspiegel laag, vermindert de behoefte aan insuline en herstelt de insulinegevoeligheid na verloop van tijd. 

Ketose en keto-acidose

In vetverbranding gaat de lever na ongeveer 16-18 uur vasten, ketonen maken. Verwar dit niet met een keto-acidose waar ketonen soms zo hoog kunnen worden dat een gevaarlijke verzuring van je bloed ontstaat. Dit kan alleen als je diabetes 1 hebt en iets onder de leden hebt waardoor bloedsuikers snel stijgen. Een blaas- of keelontsteking is hierbij berucht. Met een ketonenteststrip kan je meten of je in ketose bent in hoeveel ketonen je in je lichaam hebt.

Als je diabetes type1 hebt mag je wel langer vasten want, zoals gezegd, bloedsuikers dalen juist. Tijdens een voedingsketose, vetverbranding omdat je niets eet en dus ook geen koolhydraten, meet je de ketonen nooit hoger dan 5 mmol/l. Een Engelse huisarts met diabetes type 1 heeft een poos geleden 5 dagen gevast en ondertussen 5 mijl hard gelopen.

Met ketonen is het net als met water: 8 glazen water per dag is super goed, maar 8 liter water per dag geeft een watervergiftiging. Zoiets is met ketonen ook.

Ketonen hebben gezondheidsvoordelen

Ketonen werken als een natuurlijke anti-depressiva, ze zijn de beste brandstof voor hersenen en hartspier. Ook zijn ketonen natuurlijke ontstekingsremmers. Dat is een hele belangrijke functie omdat velen van ons toch iets te veel buikvet hebben en buikvet is altijd aangetast door inflammatie. Dat zijn ontstekingsreacties waar je niet ziek van bent, geen koorts, maar inflammatie kan wel beschadigend werken. Ketonen kunnen dus inflammatie tegengaan en omdat je ketose helpt bij afvallen krijg je minder buikvet. Ook heel fijn.

Af en toe langer vasten is gunstig

Bij een langere vastenperiode ontstaat een proces dat we autofagie noemen. Dit is een inwendige opruiming. Het lichaam gaat zieke eiwitten opruimen. Zieke eiwitten ontstaan door inflammatie maar ook bij hoge bloedsuikers. Glucose gaat dan meer verbindingen aan met eiwitten, er ontstaan meer versuikerde eiwitten wat we meten als het HbA1c gemeten wordt. Bij autofagie gaat het lichaam deze versuikerde eiwitten ook opruimen. Ook dit proces start na zo’n 18 uur vasten maar neemt met 100 5 toe na een dag vasten en met 300% na 2 dagen vasten.

Hoe begin je met vasten?

Op de website van Harriet Verkoelen lees je hoe je in 6 stappen kan voorbereiden op intermittent fasting. Het vasten kan je oefenen. Ben je er (nog) niet in geoefend ga dan niet fanatiek sporten in het begin. Bewegen mag wel. Maar overleg ook altijd met je behandelaar over aanpassing van medicijnen van tevoren. Tip: Lukt  het vasten niet goed, eet dan een gekookt ei en ga door. Blijf drinken en bij hoofdpijn neem je een paar keer een korrel grof zeezout in je mond. Succes!

Intermittent fasting challenge van Harriet Verkoelen

Harriet daagt je uit om intermittent fasting zelf te proberen. Doe je mee? Aankomende vrijdag organiseert zij een intermittent fasting challenge van 40 uur. Deze start op vrijdagavond 22 april na het eten tot zondagmiddag bij de lunch. Op zaterdag organiseert zij een digitale bijeenkomst voor iedereen die deelneemt aan de challenge. Aanmelden kan op haar website.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!