Verantwoord starten met koolhydraatarm eten; hoe doe je dat? Veel mensen weten het niet. Uit een enquête van Voluitlevenmetdiabetes.nl onder ruim 4000 respondenten is gebleken dat er nogal wat vragen zijn rondom diabetes type 2 en voeding.

We hebben de meest voorkomende reacties en vragen verzameld. Diëtist Harriët Verkoelen beantwoordt ze. Verkoelen is bekend van haar succesvolle methode ‘Afvallen met de Wet van Harriët’.

Koolhydraatarm eten: hoe doe ik dat verantwoord?

Ze zeggen weleens dat een goede voorbereiding het halve werk is. Daar kan Verkoelen zich helemaal in vinden: ‘Het is heel belangrijk om je te verdiepen in je nieuwe eetpatroon. Bekijk eens video’s op Youtube van mensen die ook koolhydraatarm eten, ruim je keukenkastjes op en haal alles eruit wat niet meer past binnen je nieuwe dieet. Verzamel daarnaast lekkere recepten en praat eventueel met een diëtist over hoe je het kan aanpakken.’

Wat volgens Verkoelen erg belangrijk is, is eerst je medicatie omlaag te schroeven als je koolhydraatarm gaat eten. Eet je op een dag minder dan 50 gram koolhydraten, dan kan de insuline met de helft omlaag (afhankelijk van hoeveel insuline je gebruikt). Doe dit echter alleen onder begeleiding van een ervaren diëtist of POH-er.

Weg met onstekingen en insulineresistentie

‘Gezondheid technisch is koolhydraatarm eten voor iedereen een gezondere leefstijl’, geeft de diëtist aan. ‘Als je meer puur natuur gaat eten, pakjes en zakjes laat staan en de juiste vetten tot je neemt komt dat je gezondheid ten goede. Het zorgt onder andere voor een stabielere bloedsuikerspiegel en gaat ontstekingsreacties van het lichaam tegen.’

Er is echter een kleine máár voor de mensen die veganistisch eten of nierdialyses ondergaan. ‘Eigenlijk zijn deze twee varianten niet te combineren met een koolhydraatarm dieet.’ Bij mensen met ernstige nierschade geldt namelijk vaak een dieet met eiwitbeperking. Een koolhydraatarm dieet gaat grotendeels gepaard met een hoge eiwitinname. Een veganistisch dieet bevat over het algemeen een groot scala aan complexe, langzame koolhydraten (zoete aardappel, fruit, zilvervliesrijst, etc.). Het is echter mogelijk om koolhydraatarm te eten in combinatie met een veganistisch voedingspatroon.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?