Belangrijke vorm van energie

Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel. Koolhydraten zijn een belangrijke vorm van energie voor je lichaam; het is brandstof voor de spieren en ze laten je hersenen goed functioneren.

Glycemische index

Je lichaam zet koolhydraten uit voedsel om in glucose, dat vervolgens in je bloed komt als bloedsuiker. En dat is de voornaamste brandstof voor je hele lichaam. Je kunt de snelheid waarmee koolhydraten worden omgezet in bloedsuiker uitdrukken in een getal: de glycemische index. De GI van pure glucose is 100: dit betekent dat het vrijwel direct als bloedglucose te gebruiken is door de lichaamscellen. Een lage GI (minder dan 55) betekent dat na het eten van deze voedingsmiddelen de bloedsuiker langzaam stijgt en ook weer langzaam daalt. Voedingsmiddelen met een hoge GI (rond de 70 of hoger) zorgen voor een snelle stijging en daling.

Langzame koolhydraten

Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn bijvoorbeeld:

  • Havermout, bulgur, quinoa
  • Peulvruchten
  • Volkorenproducten
  • Melk en yoghurt

Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels en dat is nog eens extra gezond. Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel. Gevolg: minder snacken tussendoor!

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in:

  • Koek en snoep
  • Witbrood, aardappels, witte rijst
  • Vruchtensappen en frisdrank

We zijn benieuwd naar je feedback

Help ons de website te verbeteren door drie vragen te beantwoorden. Het kost je nog geen twee minuten.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!