Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel. Koolhydraten zijn een belangrijke vorm van energie voor je lichaam; het is brandstof voor de spieren en ze laten je hersenen goed functioneren.

Glycemische index
Je lichaam zet koolhydraten uit voedsel om in glucose, dat vervolgens in je bloed komt als bloedsuiker. En dat is de voornaamste brandstof voor je hele lichaam. Je kunt de snelheid waarmee koolhydraten worden omgezet in bloedsuiker uitdrukken in een getal: de glycemische index. De GI van pure glucose is 100: dit betekent dat het vrijwel direct als bloedglucose te gebruiken is door de lichaamscellen. Een lage GI (minder dan 55) betekent dat na het eten van deze voedingsmiddelen de bloedsuiker langzaam stijgt en ook weer langzaam daalt. Voedingsmiddelen met een hoge GI (rond de 70 of hoger) zorgen voor een snelle stijging en daling.

Langzame koolhydraten
Voedingsmiddelen met langzame koolhydraten zijn bijvoorbeeld:

  • Havermout, bulgur, quinoa
  • Peulvruchten
  • Volkorenproducten
  • Melk en yoghurt

Deze voeding bevat vaak ook veel voedingsvezels en dat is nog eens extra gezond. Vezels verminderen de bloedsuikerpieken en geven snel en lang een verzadigd gevoel. Gevolg: minder snacken tussendoor!

Snelle koolhydraten
Snelle koolhydraten vind je bijvoorbeeld in:

  • Koek en snoep
  • Witbrood, aardappels, witte rijst
  • Vruchtensappen en frisdrank

Recepten ontdekken die koolhydraatbeperkt zijn? Kijk eens op onze receptenpagina.
Tip! Word lid van onze Facebookpagina en mis geen update meer.

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!