Is het nou wel of niet verstandig om brood te eten als je diabetes type 2 hebt?

Brood is rijk aan koolhydraten: gemiddeld bevat een boterham tussen de 40 en 55 gram koolhydraten per 100 gram. Maar het ene brood is het andere niet. We zetten de fabels en feiten over het eten van brood voor je op een rij. 

Steeds meer diëtisten en artsen adviseren een koolhydraatarm dieet als je diabetes type 2 hebt. Simpelweg omdat er goede resultaten mee worden behaald. Een koolhydraatarm dieet werkt positief bij het stabiliseren van de bloedglucosespiegels. Als je minder koolhydraten eet, heb je minder hoge pieken en ook minder diepe dalen.

Past brood in een koolhydraatarm dieet? Wat is er wel en niet waar over brood? Hieronder een aantal feiten en fabels op een rij. 

Fabels en feiten over het eten van brood
“Alle brood is ongezond.” Dit is een fabel. Maar je moet wel goed opletten welk brood je kiest. Wit brood wordt gemaakt van heel fijngemalen tarwebloem, dat geen zemelen meer bevat. Vaak wordt witbrood ook gebleekt om het er frisser uit te laten zien. Witbrood bevat nauwelijks tot geen vezels, ijzer, en vitamines. Het is echter niet zo dat donker brood altijd een betere keus is. Veel donkere broden zijn in feite witbroden, waaraan een kleurstof is toegevoegd. Let hier dus goed op wanneer je je brood uitkiest. 

Volkorenbrood is een betere keuze
Volkorenbrood is vanwege de nodige vezels een gezonde optie. Omdat de granen niet helemaal vermalen zijn, heeft je lichaam meer tijd nodig om het zetmeel uit de koolhydraten te verteren, waardoor je bloedsuiker langzamer stijgt. Ook roggebrood is gemaakt van vezels die heel blijven. Roggebrood is hierom ook een gezonde keuze.

Hoe zit het met speltbrood?
Speltbrood is helemaal van dit moment, overal verkrijgbaar en wordt door velen aangeprijsd als veel gezonder dan ‘gewoon brood’. Maar is dit ook zo? Nee, niet per se. Het hangt er maar net vanaf of je, net als met ‘gewoon’ brood kiest voor de volkoren variant. Het verschil tussen spelt en tarwe is wat dat betreft niet zo groot. Overigens, zuurdesembrood, ook zo’n populaire soort, is wel gezond. De zuren in het brood vertragen de vertering. 

Liever koolhydraatarm brood?
Koolhydraatarm brood wint het steeds meer aan populariteit in koolhydraatarme diëten. In een gewone volkoren boterham zit gemiddeld zo’n 13 gram koolhydraten. De koolhydraatarme variant bevat minstens 30 procent minder, tussen 5 en 10 gram koolhydraten. Door het toevoegen van bijvoorbeeld lijnzaad en zonnebloempitten heeft dit type brood vaak wel een hoger vetgehalte. Dit is niet per se ongezond; het betreft vooral de goede onverzadigde vetten.

Is koolhydraatarm brood dan wel een aanrader?
Wat voedingswaarde betreft is het niet per se gezonder of ongezonder dan gewoon brood. Maar het levert dus wel minder koolhydraten, en dat is nooit verkeerd als je diabetes type 2 hebt. Maar voor alles wat je tot je neemt geldt: denk na over wat je eet, kijk wat het doet voor en met jouw lichaam en neem alles met mate. 

Overigens, nog een interessant feitje: de term ‘koolhydraatarm brood’ is volgens de warenwet verboden. Als je dit op een verpakking ziet staan, is de fabrikant in overtreding. Hoe het dan wel mag heten? Brood met minder koolhydraten of brood met een verlaagd koolhydraatgehalte.

Inzicht in jouw koolhydraatinname?
Mocht je meer hulp wensen bij het inzichtelijk maken van jouw koolhydraatinname, is het goed te weten dat je online handige koolhydratentellers kunt vinden, zoals: de koolhydratentabel of de koolhydraatkenner.

Leestip: alles over koolhydraten, glucose en insuline en het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?