Meer bewegen is beter

Een klein beetje bewegen helpt al, maar meer bewegen is beter. Volwassenen bewegen genoeg als ze per week 2,5 uur matig intensief bewegen, verspreid over meerdere dagen. Bijvoorbeeld een halfuur per dag, vijf dagen in de week. Bij matig intensief bewegen gaat je ademhaling sneller en ga je licht transpireren (zweten). Je hoeft niet per se te sporten: fietsen, stevig wandelen of tuinieren is ook een effectieve manier van bewegen.

Geadviseerd wordt om twee keer per week zo te bewegen dat je je spieren of botten versterkt. Dit kunnen krachtoefeningen zijn of sporten als fietsen, zwemmen, rennen, voetbal en tennis. Voorkom ook dat je te vaak en te veel achtereen stilzit. Sta af en toe op van je stoel. Drie tot vijftien minuten wandelen na de maaltijd helpt om je bloedsuiker minder te laten stijgen. Heb je overgewicht en wil je afvallen? Dan is het aan te raden om een uur per dag matig intensief te bewegen.

Kinderen

Kinderen bewegen genoeg als ze per dag een uur matig intensief bewegen en drie keer per week zo bewegen dat ze hun spieren en botten versterken. Dus flink bewegen waarbij ze de spieren gebruiken, zoals bijvoorbeeld rennen, stevig fietsen, zwemmen en voetballen.

Bewegen en medicijnen

Heb je diabetes en gebruik je insuline of SU-derivaten, houdt dan rekening met het effect van bewegen op je bloedsuikerspiegel. Mensen met diabetes type 1 en mensen met type 2 die een koolhydraatbeperkt dieet volgen, kunnen een hypo krijgen tijdens of na het sporten. Door een intensieve training of stress tijdens een sportwedstrijd kan de bloedsuiker juist te hoog worden. Meet dus je bloedsuiker regelmatig voor, tijdens of na het sporten en pas hier je insuline en eten op aan.

Gezondheidsklachten en bewegen

Heb je gezondheidsklachten waardoor het bewegen of sporten moeilijk is, maar zou je wel graag willen bewegen? Bespreek dit dan met je arts. Die kan je doorverwijzen naar een beweegzorgprofessional (zoals een fysiotherapeut of oefentherapeut) die kan begeleiden bij het bewegen.

Benieuwd wat meer beweging voor jou kan betekenen? Lees dan het interview met specialist Hanno Pijl.

We zijn benieuwd naar je feedback

Help ons de website te verbeteren door drie vragen te beantwoorden. Het kost je nog geen twee minuten.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!