Blog door diëtist Harriët Verkoelen.

Koolhydraten en vetten, zo combineer je als je diabetes en hartfalen hebt

Nu ik inmiddels een paar keer een blog geschreven heb voor voluitlevenmetdiabetes.nl, beginnen de eerste vragen aan mij gericht binnen te stromen. Het zijn interessante vragen die ik het liefst allemaal zou beantwoorden. We denken na over een oplossing hiervoor.

De eerste vraag die ik nu graag wil beantwoorden gaat over hoe je voeding combineert als je diabetes type 2 hebt en hartproblemen. Want wat goed is voor de één zou slecht kunnen zijn voor de ander. Bij diabetes wil je een dieet laag in koolhydraten aanhouden, om je bloedsuikers laag te houden.  Als je er dan ook nog vet bij eet dan krijg je nog minder een suikerpiek. Vet vertraagd namelijk de opname van suiker.  Maar vanwege hartproblematiek wil je misschien liever geen vet eten. Dat maakt het natuurlijk erg complex. Het onderwerp van deze blog is daarom: koolhydraten en vetten: zo combineer je als je diabetes en hartproblemen hebt.

Kies voor echte voeding

Laat ik beginnen met zeggen dat echte, natuurlijke voeding altijd goed is. Daarmee bedoel ik dat als je natuurlijk eet, het voor elke aandoening goed is. Als we dan specifiek op de vetten inzoomen, dan is er één voorwaarde en dat is dat het vet ongeraffineerd moet zijn, onbewerkt. Geraffineerd vet is bewerkt met chemische middelen.

Onbewerkte vetten het beste

Roomboter kan gemaakt worden zonder chemische producten, dat geldt ook voor olijfolie en kokosolie. Als je olijven en kokos koud perst, komt er olie uit. Maar hoe zit het met zonnebloemolie, sojaolie of palmolie? Dat kan alleen gemaakt worden als je er een soort wasbenzine, hexaan, aan toevoegt. Dat is een chemisch oplosmiddel! Dat wil je toch niet eten? Een geaffineerd vet is dus een olie of vet dat in de voedingsmiddelenindustrie ontstaat met behulp van chemische middelen.

Dus die zonnebloemolie ziet er gezellig uit op het etiket maar gezond is het niet. Dat geldt ook voor smeerbare roomboter, ontgeurde kokosolie, (vloeibaar) bak&braad en cholesterol verlagende boter. 
(Opmerking: dit advies wijkt wel enigszins af met het advies van de Hartstichting. Zij adviseren om te kiezen voor vloeibare bak&braad, smeerbare margarine en plantaardige oliën).

Wat dan wel? Echte roomboter, geklaarde boter (ghee), geurende kokosolie, olijfolie, Reusel en ossenwit. Hoe bak je dan je vlees? Hoor ik je vragen. Zelf bak ik eerst wat spekjes uit en in dat vet bak ik mijn vlees. De spekjes gaan over de groente, heerlijk! Als ik eieren bak blijven de spekjes er gewoon in natuurlijk! Groente wok ik altijd in kokosolie. 

Mijn advies is, als je diabetes hebt en een hartaandoening: eet laag in koolhydraten en hoog in onbewerkt vet. Dat staat nu bekend als LCHF (low carb high fat) ofwel: low carb healthy food. 
(Let op! Dit advies wijkt af met het advies van de Hartstichting. Zij zijn geen voorstander van een dieet laag in koolhydraten bij hart- en vaatziekten. Dit advies geldt voor mensen die bovenstaande problemen ondervinden. Daarbij is geen rekening gehouden met mensen die diabetes én hart- en vaatziekten hebben).

Harriet Verkoelen
Diëtist en diabetesexpert, schreef 4 boeken over koolhydraatbeperkte voeding waaronder: ‘Diabetes overwinnen’ en ‘Afvallen met de wet van Harriet’. 

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?