De Gezondheidsraad adviseert om ten minste 150 minuten per week aan matig intensieve beweging te doen. Wat betekent dat dan? Nou denk bij ‘matig intensieve beweging’ bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen. Wandelen is een hele fijne, rustgevende en gezonde manier van bewegen. Voordeel? Iedereen kan het.

Wandel voor je gezondheid
Door beter op je voeding te letten en meer te bewegen kun je diabetes type 2 voorkomen of zelfs omkeren (meer hierover in het boek ‘Diabetes type 2? Maak jezelf beter’). Het is zelfs mogelijk om het gebruik van pillen tegen diabetes type 2 te voorkomen of bij gebruik te verminderen of te stoppen. Een goede manier om meer aan beweging te doen, is door vaker een ommetje te maken.

Medisch Centrum Molenzoom in Houten organiseert bijvoorbeeld iedere dinsdagavond een wandeling van een uur. In groepsverband trekken mensen erop uit om te werken aan hun eigen specifieke doelen. Een mooie stok achter de deur om te bewegen en om gelijkgestemden te treffen en tips en tricks uit te delen.

Er zijn uiteraard meer goede wandelinitiatieven voor mensen met diabetes type 2 te vinden door het hele land. Roosendaalse atletiekvereniging Thor heeft bijvoorbeeld een speciale diabetes wandelgroep opgericht. Dit is een speciale opstapcursus om mensen enthousiast te krijgen voor de wandelsport. Je kunt zelfs lid worden! Ook Atletiekvereniging AV Startbaan traint in clubverband. Twee keer per week trekken zij de wandelschoenen aan.

Hoe beweeg je meer?
Wil jij ook graag aan de wandel? Lees dan eens onze tips voor leuke wandeltochten bij jou in de buurt. Met de Omron Stappenteller houd je je voortgang bij en stap je zo 10.000 stappen per dag verder. Lees hoe je meer beweegt op een dag met deze 5 tips.

Bron: Een wekelijkse wandeling kan pillen tegen diabetes vervangen (AD.nl)

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!