Voor alle informatie rondom corona en diabetes ga je naar de website van DVN toe!

Verbeter je weerstand

  1. Laag cholesterol

Cholesterol is nodig in de celwand van elke lichaamscel. Zonder cholesterol is een lichaamscel, en dus ons lichaam, niet levensvatbaar. Om een infectie te overwinnen moet het lichaam veel witte bloedcellen aanmaken, liefst van goede kwaliteit. Daar is cholesterol voor nodig. Een laag LDL-cholesterol blijkt voor je weerstand minder goed te zijn. Gebruik je een cholesterolremmer, stop daar niet mee zonder overleg.  

TIP: Eet eieren. Ze bevatten veel cholesterol, wat je nu juist nodig hebt.

2. Suiker, ook natuurlijke

Suiker verlaagt je weerstand omdat het verterings- en stofwisselingsproces van suiker een grootverbruiker is van vitaminen en mineralen. Het verwerken van suiker in je lichaam kost dus vitaminen en mineralen. Die zijn juist nodig om antistoffen aan te maken en dat gebeurt dan niet meer goed. Eet je veel fruit  (zitten veel natuurlijke suikers in) dan komen de vitaminen niet ten goede aan je weerstand. Meer over ‘is suiker vergif’ lees je op dvn.nl.

TIP: Eet meer groente, daar zitten ook vitaminen en mineralen in en minder suiker. 

3. Bloedsuikergezondheid

Dit lijkt op het vorige maar is nog uitgebreider. Met bloedsuikergezondheid wordt bedoeld dat je stabiele bloedsuikers hebt. Dat kost in het lichaam de minste energie. Hoe je dat doet zie je volgens internist Hanno Pijl in deze video.

TIP: Beperk geraffineerde suikers uit bijvoorbeeld frisdrank, snoep, koek (ook biscuits, granenkoeken, ontbijtkoek) en gebak. Vermijd ook alles wat tarwebloem of meel bevat zoals pasta, zelfs als het volkoren is. Ook rijst, zelfs zilvervliesrijst, en zoete aardappels. Houd het voor het grootste deel bij groenten (denk aan bloemkoolrijst!), koolhydraatarm brood en crackers.

4. Overgewicht 

Bij overgewicht is er meestal sprake van te veel buikvet en orgaanvet. Orgaanvet zoals bijvoorbeeld in de lever, zorgt dat de leverfunctie verminderd. Buikvet maakt stofjes aan die ontstekingsbevorderend zijn. Dit wordt inflammatie genoemd. Daardoor staat je immuunstysteem voortdurend al in de ‘aan-stand’ . Het wordt daardoor minder alert en reageert te traag.

TIP: Afvallen door minder koolhydraten te eten verlaagt ook meteen de bloedsuikers. Mes snijdt aan 2 kanten. Hoe je dat doet? Lees over minder koolhydraten eten.

5. Plantaardige oliën 

Alleen koudgeperste, onbewerkte vetten en oliën zijn gezond voor ons, zelfs als het verzadigd vet is zoals roomboter en reusel. Nagenoeg alle plantaardige oliën zijn bewerkt en dus geraffineerd. Daaronder vallen zonnebloemolie, rijst olie, sojaolie en veel meer. Zo ook palmolie in halvarine, margarine en cholesterolverlagende boter.  

TIP: Gebruik koudgeperste, onbewerkte vetten en oliën. Lees meer hierover.

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!