Een goede manier voor het realistischer stellen en beter volhouden van je goede voornemens is de SMART methode, meer daarover in dit artikel. Daarnaast is het aan te raden te kijken naar je ochtendroutine. Uit Frans onderzoek blijkt dat mensen die hun goede voornemens starten in de ochtend veel sneller dit als een vaste routine gaan zien, dan mensen die in de avond tijd vrijmaken voor het realiseren van doelen.

Stresshormoon de schuldige
Je kent cortisol misschien wel als het hormoon dat aangemaakt wordt als er gevaar dreigt of als je stress ervaart. Cortisol wordt echter niet alleen bij gevaar en stress in het lichaam aangemaakt, je bijnieren maken de hele dag door cortisol in een dag- en nachtritme. De hoogste waarde van cortisol bereik je ’s ochtends vroeg, op het moment dat je je bed uit moet. Cortisol maakt je lichaam en geest namelijk wakker en alert en dat was in de oertijd zeer nuttig, aangezien je in de ochtend de ‘gevaarlijke’ wereld weer in moest, op zoek naar eten. Alertheid geboden dus.

Maar het stresshormoon heeft nog steeds een functie, het blijkt namelijk gewoontevorming te bevorderen. De Franse wetenschappers ontdekten dit na een studie onder proefpersonen die drie maanden lang een reeks stretchoefeningen moesten uitvoeren. De ene helft deed dit ’s ochtends, de andere helft ’s avonds. Bij de ochtendgroep waren de oefeningen al na zeven weken ingesleten in de dagelijkse routine, bij de avondgroep was dit pas na tien weken.

Ben jij een ochtend- of avondmens? Laat ons weten waarom op Facebook. Uiteraard zijn wij heel benieuwd naar jouw beste tip om te starten in de ochtend.

Bron: Health Psychology; Effects of circadian cortisol on the development of a health habit.

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!