Minder zitten op een dag werkt beter dan intensief sporten.

Onderzoek van de Universiteit Maastricht heeft aangetoond: dagelijks meer staan en bewegen werkt beter voor de bloedsuiker van mensen met diabetes type 2 dan een uur per dag heel intensief sporten.

Dagelijks meer staan en bewegen (zoals wandelen) is beter voor de suikerregeling bij mensen met diabetes type 2 dan 1 uur per dag intensief sporten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Maastricht gepubliceerd in het tijdschrift Diabetologia. Voorwaarde is wel dat het calorieverbruik bij beide vormen van beweging ongeveer aan elkaar gelijk is.

3 vormen van bewegen
Het onderzoek vergeleek drie verschillende ‘bewegingsregimes’ bij in totaal 19 mensen met diabetes type 2. Elk van de drie regimes werden steeds vier dagen achter elkaar gevolgd. Tussen de regimes zat telkens een periode van 10 dagen rust. Dit waren de regimes:

  • Zitregime: per dag 14 uur zitten, 2 uur lopen en staan en 8 uur slapen
  • Sportregime: per dag 13 uur zitten, 2 uur lopen en staan, 1 uur intensief fietsen en 8 uur slapen
  • Minder-zitten regime: per dag 9 uur zitten, 2 uur lopen en staan, 2 uur wandelen, 3 uur staan en 8 uur slaap

Conclusie voor mensen met diabetes type 2
Wat bleek uit het onderzoek? Zowel tijdens het minder-zitten regime als tijdens het sportregime traden verbeteringen van de suiker- en vetwaarden op in het bloed. Hoewel het calorieverbruik hetzelfde was tijdens het minder-zitten regime en het sportregime, bleef de bloedsuiker beter in balans tijdens het minder-zitten regime beter dan tijdens het sportregime. Een gunstiger effect dus, wanneer je diabetes type 2 hebt. 

Beweegnorm voldoet niet
De beweegnorm voor mensen met diabetes type 2, namelijk elke dag minimaal een half uur intensief sporten, blijkt onvoldoende. Vooral minder zitten gedurende de dag is dus erg belangrijk. Daarnaast suggereren de resultaten ook dat bij mensen met diabetes type 2 (langzaam) wandelen een alternatief kan zijn voor sporten om de suikerwaarden beter onder controle te houden. Dan weet je dus wat je te doen staat.

Leestip: Drie tips om met gemak 10.000 stappen per dag te halen.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?