Wat zijn sporten die je goed kunt beoefenen met diabetes?

Met diabetes hoef je echt niet elke dag naar de sportschool. Maar iedere dag een halfuur matig intensief bewegen is wel zeer aan te bevelen. Drie keer tien minuten matig intensief bewegen is ook prima. Het gaat erom dat je net even wat meer van je lichaam vraagt, waardoor je hartslag en je ademhaling versnellen.

Uiteraard is in eerste instantie belangrijk dat je de sport leuk vindt, anders gaat het niet werken. Dat is uiteraard voor iedereen verschillend. Je kunt in je oriëntatie denken aan de volgende sporten:

  • De meest geschikte vormen van bewegen zijn duursporten, zoals wandelen, fietsen en zwemmen. Daarbij kun je zelf goed doseren tot hoever je wilt en kunt gaan.
  • Teamsporten zoals hockey, volleybal, voetbal, korfbal, handbal en waterpolo zijn leuk als je graag met anderen sport.
  • Heb je de beschikking over je eigen tijd? Dan zijn tennis, golf of roeien misschien wat voor jou.
  • Heb je last van je voeten? Dan kun je kiezen voor fietsen of zwemmen.

Minder geschikt zijn sporten waarbij een hypo tot gevaarlijke situaties kan leiden (lees hier hoe je de symptomen van een hypo herkent). Denk aan parachutespringen, (diepzee)duiken, bergbeklimmen. Ook zwemmen, kanoën of roeien zonder anderen in de buurt is niet zonder risico.

Kortom: bewegen helpt en is goed voor je. Kies een manier van sport of inspanning die het beste bij je past, dan houd je het het langste vol. 

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?