Mag je fruit als je diabetes type 2 hebt? Dietist Harriet Verkoelen geeft antwoord.

Mag je fruit eten als je diabetes type 2 hebt? En welk fruit kun je dan het beste nemen? Veel mensen weten het niet. Uit een enquête van Voluitlevenmetdiabetes.nl onder ruim 4000 respondenten is gebleken dat er nogal wat vragen zijn rondom diabetes type 2 en voeding.

We hebben de meest voorkomende reacties en vragen van de enquête verzameld en diëtist Harriët Verkoelen ze laten beantwoorden. Verkoelen is bekend van haar succesvolle methode ‘Diabetesbehandeling Nieuwe Stijl’, die beschreven staat in haar nieuwste boek ‘Diabetes overwinnen‘.

Wel of geen fruit?
Wat diëtist Harriët Verkoelen betreft is de stelregel: meer groente, minder fruit bij diabetes type 2. Fruit zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikers de hoogte in vliegen, legt ze uit. Zeker als je een banaan of trosje druiven (125 gram) neemt waar al snel vier suikerklontjes inzitten. Betekent dat dan dat je helemaal geen fruit meer mag? Nee, zeker niet. Het advies van Verkoelen is om fruit vooral voor ‘de smaak’ te nemen. Je kunt dan denken aan één kiwi, één mandarijntje of een handje aardbeien.

Koolhydraten en suikers in fruit
Hoeveel koolhydraten en hoeveel klontjes suiker zitten er nu eigenlijk in fruit? Onderstaande lijst is afkomstig uit het boek ‘Afvallen met de Wet van Harriët’ dat je in onze webshop kunt kopen.

 

 

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?