Deze groep geeft aan ongezonder te zijn gaan eten door verleidingen thuis (snacks en snoep), stress, minder sportmogelijkheden, en verveling.

Vasthouden aan gewoonten

Hoewel een klein gedeelte ongezonder is gaan eten of is aangekomen, is het overgrote deel niet afgeweken van zijn of haar dieet. Er is zelfs een groep die meer op het gewicht en de voeding is gaan letten. 83% geeft aan nog steeds dezelfde hoeveelheden te eten als voor de coronacrisis. Daarnaast vinden zij het ook niet lastig om te kiezen voor gezonde voeding.

1 op de 10 Nederlanders geeft zelfs aan gezonder te zijn gaan eten. Zij hebben meer tijd om te koken, ervaren minder verleiding van buitenaf (uiteten of op visite gaan) en voelen sterker de behoefte om de weerstand te verhogen door middel van voeding.

Tips om gezonder te eten

Hoewel je in de minderheid bent, ben je zeker niet de enige die het af en toe zwaar heeft om gezond te blijven leven in deze tijden. Natuurlijk kun je altijd een verandering maken in je gedrag. Hieronder hebben we enkele nuttige tips voor je verzameld.

  • Zoek naar gezonde recepten. Als je diabetes type 2 hebt, dan is het het overwegen waard om een koolhydraatarm dieet te proberen. Lekkere, gezonde recepten vind je op onze receptenpagina;
  • Kies voor een maaltijdbox, om je het rondje verleidingen in de supermarkt te besparen. Een maaltijdbox regelt alles voor je; van gezonde voeding, de receptuur en de hoeveelheden. Alles bij je thuisbezorgd voor extra gemak. Tijdens de coronatijd bespaart het je ook nog eens een bezoekje aan de supermarkt. Kijk eens naar onze DVN Maaltijdbox van Ekomenu of het starterspakket van TastyBasics;
  • Voluitlevenmetdiabetes.nl heeft allerlei gratis e-books bomvol gezonde recepten beschikbaar. Voor ieder seizoen is er wel één te vinden;
  • Etiketten lezen kun je leren. Door je bewust te worden van de ingrediënten en voedingswaardes in een product, kun je betere keuzes maken. Je leert in dit artikel bijvoorbeeld welke benamingen er allemaal zijn voor suiker, maar ook dat de volgorde van de ingrediënten op de ingrediëntenlijst belangrijk is;
  • Neem eens een kijkje in onze webshop bij de kookboeken. Er staan een heleboel tussen die focussen op een aanpassing van de leefstijl. Bijvoorbeeld het boek van Pascale Naessens: Nog eenvoudiger met 4 ingrediënten 2;

Omdat het niet alleen om voeding draait, hebben we ook nog 3 tips voor je om gewoon meer te ontspannen en minder te stressen:

Het Coronavirus (COVID-19) en diabetes

Voor informatie over het Coronavirus (COVID-19) en diabetes ga je naar dvn.nl.

Misschien interesseert dit je ook?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief!