Leuke sport nodig? Probeer zwemmen eens. Gastblogger Suzanne Brummel vertelt waarom.

Voormalig Nederlands kampioen Open water zwemmen en blogger op suzannebrummel.com, Suzanne Brummel, neemt je in deze gastblog mee in de wereld van zwemmen. In een viertal tips legt Suzanne uit waarom zwemmen gezond is, goed voor de spieren en voor de lijn.

Suzanne: ‘De meeste mensen hebben al jong leren zwemmen. Als kind vindt bijna iedereen het één van de leukste activiteiten om te doen op vakantie, met een kinderfeestje of in het weekend. Toch wordt het op latere leeftijd vaak veel minder gedaan en veel minder enthousiast over gepraat. Terwijl zwemmen nog steeds hartstikke leuk kan zijn en daarnaast een heel goede sport is voor je gezondheid. Er zijn maar weinig sporten zo goed voor je lijf! Daarnaast is het ook een hele toegankelijke sport. In de volgende 4 tips kom je erachter waarom’.

Tip 1: Zwemmen is goed voor de conditie
Zwemmen is een vorm van cardio. Net als met hardlopen en fietsen werk je met zwemmen aan je conditie. In korte tijd kun je al veel bereiken op conditioneel niveau en zul je merken dat je ook andere activiteiten zoals traplopen of boodschappen halen op de fiets steeds gemakkelijker kunt volhouden. Wellicht ben je in het begin al na een paar baantjes buiten adem, maar wanneer je regelmatig (1-3 keer per week) zult blijven gaan zal je longinhoud relatief snel toenemen en zal ook je bloedsomloop beter worden.

Spreek af met een kennis, de buurvrouw of een vriendin en trek samen baantjes. Kun je gelijk bijkletsen en is het uur sporten zo voorbij.

Tip 2: Zwemmen belast de spieren niet
Omdat je tijdens het zwemmen al je spieren aanspreekt is het een hele praktische sport om geleidelijk en evenwichtig spiermassa op te bouwen. Ideaal voor beginners en mensen die al aan belastende sporten zoals krachttraining en/of hardlopen doen. Je traint niet enkel je benen zoals bij bijvoorbeeld hardlopen, maar gebruikt je hele lichaam. Het water zorgt ervoor dat je spieren niet zo snel overbelast zullen raken. Zwemmen kan je helpen spierpijn te verlichten. 

Tip 3: Zwemmen kan ook als je revalideert of blessures hebt

Zoals hierboven ook al even kort genoemd is de kans op overbelasting van de spieren bij zwemmen nihil. Een veel gehoord excuus van mensen om niet te gaan sporten is een blessure of spierpijn. Het is dan inderdaad niet zo verstandig om naar de sportschool te gaan of te gaan rennen. Maar zwemmen is juist goed bij het hebben van een blessure of spierpijn. Je zwemt je spieren los en zult er sterker en fitter van worden. Omdat zwemmen zo’n fijn effect heeft op je spieren wordt het door veel fysiotherapeuten en artsen ook aangeraden om te gaan zwemmen als herstelmethode of revalidatie-onderdeel.

Mocht je twijfelen over jouw fysieke toestand en/of heb je een lichamelijke beperking en twijfel je of zwemmen voor jou ook kan helpen? Vraag dan gerust een arts of fysiotherapeut om advies. In de meeste gevallen zul je zien dat zwemmen ook voor jou een oplossing kan bieden. Wellicht dat de geraadpleegde adviseur zal aangeven dat je bepaalde zwemslagen of wellicht het duiken beter kan laten, maar dat rustig baantjes trekken een fantastische optie zal zijn.

Tip 4: Zwemmen is goed voor de lijn

Met zwemmen verbrand je relatief veel calorieën per uur. Afhankelijk van hoe intensief je bezig bent kun je tot wel 750 calorieën per uur verbranden met deze sport! Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat je tijdens het zwemmen je hele lichaam gebruikt en alle spieren aan het werk worden gezet. Het is dus een geschikte sport voor iedereen die wil afvallen.

Voor veel mensen met overgewicht is hardlopen erg belastend voor de gewrichten en voelt het ook als een hele stap om daarmee te beginnen. Het doet vaak zeer en is lastig vol te houden. Zwemmen kan dan een mooie oplossing bieden. Het is niet blessuregevoelig en daardoor veel minder onprettig. Het voelt voor veel mensen ook minder aan als sporten waardoor ze vaker gaan. In het water voel je je lichter en heb je minder last van de overtollige kilo’s. Belangrijk is natuurlijk dat het afvallen op zich geen doel moet zijn. Aan je gezondheid werken en lekker bewegen is de eerste stap op weg naar een fit leven.

Volhouden om resultaat te boeken
Bovenstaande gezondheidsvoordelen werken natuurlijk alleen wanneer er regelmatig gezwommen wordt. Eens per maand een keertje baantjes trekken heeft logischerwijs geen zin. Voor beginners is het aan te raden om eens of misschien twee keer per week een uurtje te gaan. Mocht een uur in het begin te heftig zijn, start dan met een half uur en bouw het vervolgens op. Na 2 maanden zul je zeker in staat moeten zijn een uurtje vol te houden. Je zult na enkele weken
van regelmatig baantjes trekken al merken dat je conditie is verbeterd en dat je waarschijnlijk ook al steeds meer baantjes in een uur kunt halen.

Een vaste zwemochtend of -avond in de week afspreken met een vriend(in) kan ook zeker helpen om het leuk te houden en om te blijven gaan.

Heb je na het lezen van deze tips ook zin gekregen om te gaan zwemmen? Zorg er onder andere bij het zwemmen voor dat er anderen in de buurt zijn, zoals een badmeester of een sportbuddy. Mocht je een hypo krijgen, dan is er altijd iemand bij die je kan helpen.

Meer weten over Suzanne? Neem eens een kijkje op haar website www.suzannebrummel.com. Praat mee op Facebook (onder dit bericht) over deze blog. Hoe denk jij over zwemmen?  

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?