Red jij het om10.000 stappen per dag te zetten? En waarom is dat eigenlijk gezond?

Het is niet zomaar een bedachte hype: het zetten van tienduizend stappen per dag. Het is daadwerkelijk goed voor je! De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat als we dagelijks voldoende bewegen, we een betere gezondheid zullen hebben. Voldoende bewegen drukte hij uit in stappen. Maar hoe doe je dat, tienduizend stappen per dag?

Regelmatig bewegen is goed voor je. De Japanse arts Yoshiro Hatano drukte de minimale hoeveelheid aan beweging per dag uit in stappen. Wel zo overzichtelijk. Het gemiddeld aantal stappen dat je zet op een dag is 6.000. Hatano kwam tot 10.000 stappen per dag middels de volgende berekening:

6.000 stappen (gemiddeld aantal per dag) + 4.000 stappen (30 minuten extra beweging) = 10.000 stappen

Hoe zet je 10.000 stappen?
Tienduizend klinkt je wellicht als veel in de oren, maar het valt mee. Hoe zorg je ervoor dat je dit minimum aan dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging haalt? We hebben een aantal tips die je kunnen helpen.

1. Stel jezelf een haalbaar doel en bouw het op
Je hoeft echt niet meteen op dag één van je goede voornemen die 10.000 stappen te zetten, bouw het rustig op. Stel jezelf haalbare doelen en bedenk: alle beetjes helpen.

2. Meten is weten. Het werkt bovendien motiverend
Om tot tienduizend stappen op een dag te komen, hoef je gelukkig niet tot tienduizend te kunnen tellen. Dat doen handige apparaatjes voor je! Zoals de Omron stappenteller, die niet alleen goed voor jou het aantal stappen en kilometers per dag bijhoudt, maar ook nog eens een fantastische stimulans biedt om jouw doelen te halen of je persoonlijke record te verbreken. Probeer het maar!

3. Maak er een gewoonte van
Als iets eenmaal een gewoonte is, hoef je er in feite niet meer over na te denken. Het gaat dan als vanzelf. Probeer dus die (extra) stappen slim in je dag in te bouwen, waardoor het ook echt een gewoonte kan worden. Als je wat extra tips nodig hebt om wat extra stappen te zetten op een dag, denk dan eens aan het volgende:

  • Neem vaker de trap in plaats van de lift
  • Breng de tijd die je ergens moet wachten lopend door
  • Parkeer de auto wat verder weg of stap een bushalte eerder uit
  • Ga een stukje wandelen in de pauze
  • Loop naar je collega in plaats van te bellen of te mailen
  • Ga ’s avonds of in het weekend de deur uit voor een wandeling
  • Ga te voet naar de supermarkt in plaats van met de auto
  • Loop tijdens het telefoneren heen en weer

Lees hier nog meer tips om meer te bewegen op een dag. Met deze tips wordt jouw stappendoel hopelijk een stukje makkelijker. Als je van die tienduizend stappen per dag eenmaal een nieuwe leefstijl hebt gemaakt, zal je merken dat je je een stuk fitter voelt. En dat is voordelig op alle fronten!

Wat zijn jouw tips om meer te bewegen? Deel ze op onze facebookpagina!

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?