Leefstijlcoach Wim Tilburgs geeft 5 tips om te leven zonder medicijnen. 

Als er iemand is die zijn leefstijl flink heeft omgegooid, is het Wim Tilburgs wel. Hij woog in 2015 nog 125 kilo, kreeg de diagnose diabetes type 2, had last van depressies en een burn-out. Het roer ging om. En nu? Hij is veertig kilo lichter, heeft zijn diabetes type 2 ‘omgekeerd’ en zijn psychische problemen zijn verdwenen.

En dat niet alleen, Tilburgs is sindsdien ook gecertificeerd leefstijlcoach en zelfbenoemd leefstijlonderzoeker. Hij hangt een levenswijze aan volgens het 5 zuilen-principe: voeding, beweging, stress, bioritme en relaties. Streef je ook naar gezond leven met diabetes type 2 zonder pillen, met leefstijl als medicijn? De vijf zuilen van Tilburgs geven je alvast een duw in de goede richting.

Zuil 1: Voeding
Zoek een dieet dat bij je past. Tilburgs volgt een vrij extreem ketogeen dieet. Dit houdt in dat de inname van koolhydraten (suikers en zetmeel) en eiwitten tot een minimum worden beperkt. De vetinname is daarentegen wel verhoogd. Het lichaam haalt normaal gesproken energie uit koolhydraten. Bij het ketogeen dieet is deze energiebron echter beperkt. Het lichaam gaat daarom over op vetverbranding om energie te krijgen. De afbraak van vet zorgt voor ketonen in het bloed (ketose). Omdat dit dieet veel van het lichaam vraagt, is het raadzaam een diëtist te raadplegen voordat je hiermee begint.

Liever iets rustiger beginnen? Het boek van Hanno Pijl ‘Diabetes type 2? Maak jezelf beter’ is dan een echte aanrader. In deze video van Pijl geeft hij alvast een aantal tips om je eetpatroon aan te passen.

Zuil 2: Beweging
Zorg voor minstens 2,5 uur beweging per week. Volgens de Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad moet je 2,5 uur per week matig tot intensieve bewegen. Stevig wandelen, vaker de fiets pakken in plaats van de auto en bijvoorbeeld zwemmen zijn goede opties. Meer beweegtips? Lees het artikel ‘Sporten met diabetes’

Zuil 3: Stress
Beperk je stress. Stress kan de bloedglucoseregulatie ontregelen en voor schommelingen zorgen. Het is dus zaak om stress tot een minimum te beperken. Wil jij ook meer rust pakken en minder stress ervaren? Lees deze 5 tips van leefstijlcoach Meijke van Herwijnen

Zuil 4: Bioritme
Sta eens wat eerder op ’s ochtends. Tilburgs: ‘Als je slim bent ga je met het ritme van je suikerspiegel mee. Aan het einde van de nacht maakt je lichaam cortisol en insuline aan om het lichaam voor te bereiden om op te staan. Opstaan om 5 uur in de morgen is dus heel logisch.’ Wim kiest er het liefst voor om de zon op te zien komen in het bos tijdens een lange wandeling.

Zuil 5: Relaties
Zorg ervoor dat je omgeving steun biedt. Een gezonde leefstijl aanhouden kan knap lastig worden als je omgeving niet meewerkt. Je krijgt bijvoorbeeld steeds commentaar op feestjes omdat je geen alcohol drinkt en geen snacks eet. Tilburgs raadt daarom aan te investeren in je persoonlijke relaties, zodat zij je kunnen helpen in lastige situaties. ‘Maak contact met mensen, kom met ze in aanraking, licht ze in over je situatie’.

Heb jij het persoonlijke verhaal van Wim Tilburgs al gelezen?

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?