Mag je nog brood eten als je diabetes (type 2) hebt? Diëtiste Conny vertelt!

Er komen een hele hoop vragen over brood op het spreekuur bij diëtiste Conny Dubbeldam. Conny vertelt in deze blog wat zij vindt van brood.

Brood is een basis voedingsmiddel en dus niet per definitie slecht. Het gaat er vooral om hóe brood een plaats heeft in het eetpatroon van een cliënt. Brood is naast honger stillend ook een belangrijke leverancier van vitaminen, mineralen, voedingsvezels en jodium. Het mineraal jodium heeft bijvoorbeeld een belangrijke functie als het gaat om de schildklier. Om het simpel te houden: Jodium heeft invloed op onze verbranding. 

Daarnaast helpen de voedingsvezels uit voornamelijk bruinbrood bij een prettige stoelgang. Voedingsvezels zijn de niet-verteerbare delen in brood. 

Is brood nou wel of niet goed?
Brood bevat naast vele positieve eigenschappen ook enkele mindere. Zo bevat het bijvoorbeeld koolhydraten. Koolhydraten zijn suikers. Een sneetje brood bevat gemiddeld al snel zo’n 16 gram koolhydraten. Mensen die een koolhydraatarm of –beperkt dieet volgen kunnen daarom beter ‘gewoon’ brood mijden en kiezen voor koolhydraatarm brood dat per snee slechts 5 gram koolhydraten bevat.

Het hangt er dus helemaal vanaf welke afwegingen je maakt. Eet je koolhydraatarm? Dan laat je ‘gewoon’ brood staan. Is dat geen probleem, dan kies je voor een volkoren boterham. Brood is tenslotte meer dan alleen maar koolhydraten.

In een ander artikel op voluitlevenmetdiabetes.nl leggen we uitgebreider uit welke feiten en fabels er zijn over brood.

Volg ons actief en krijg toegang tot vele extra’s!

Wil je de volledige inhoud bekijken? Maak dan een gratis account aan.
  • Lees alle premium content
  • Gratis receptenboekjes
  • Unieke aanbiedingen
  • Extra kortingen

Misschien interesseert dit je ook?